Marketing afiliacyjny to stosunkowo nowoczesna technika marketingu internetowego, która to w ostatnich latach w znacznym stopniu zyskała na swojej popularności, a opiera się ona tak naprawdę na współpracy reklamodawcy, czyli inaczej mówiąc, sprzedawcy z partnerem, przyjmującym rolę tzw. pośrednika sprzedaży. Dokładniej mówiąc, wspomniana wyżej metoda polega na tym, że dany afiliant, czyli osoba, która dysponuje tzw. ruchem internetowym, ma za zadanie przekierowywać klientów na stronę reklamodawcy, z którym to współpracuje, za co otrzymuje stosowne wynagrodzenie.
Mamy tutaj do czynienia z modelem tzw. opłacania za efekt, gdzie to afiliant otrzymuje stosowne wynagrodzenie za efekt działania każdego klienta, którego to przekierował na stronę danego reklamodawcy. Dlatego też można powiedzieć, że marketing afiliacyjny polega tak naprawdę na delegowaniu działań marketingowych przez reklamodawcę na swoich partnerów, czyli afiliantów, przez co mamy do czynienia z tzw. formą zatrudnienia rozproszonego.
W przypadku prezentowanej techniki marketingowej, o czym warto powiedzieć, każdy afiliant może tak naprawdę stosować dowolne, a tym samym różne formy reklamy internetowej, oczywiście wszystko musi być w ramach ograniczeń, które to nakładane są poprzez tzw. regulamin programu afiliacyjnego. Stąd też reklamą partnerską może być np. mailing, banner, a nawet cała witryną internetową, ponieważ jest to zależne tylko i wyłącznie od wiedzy, jak również wyczucia danego partnera reklamowego. W marketingu afiliacyjnym mamy także do czynienia z różnymi formami tudzież rodzajami rozliczeń które to występują między reklamodawcą, a afiliantem. Dzieje się tak za sprawą tego, że tzw. partner reklamowy może mieć wypłacane wynagrodzenie, które to jest proporcjonalne do kwoty, czyli wartości sprzedaży przez niego wygenerowanej, bądź też może być wynagrodzenie w stałej stawce za tzw. click, czyli tylko i wyłącznie przekierowanie potencjalnego klienta na stronę reklamodawcy. Poza tym, dzięki temu, że marketing afiliacyjny wykorzystuje model płatności za tzw. efekt, jest on rozsądnym rozwiązaniem zarówno dla partnera, jak i samego reklamodawcy.