Tak postawione pytanie jest nie lada wyzwaniem dla każdego marketera. Nie tylko przez rozległość tematu jakiego dotyczy, ale i częsty problem z brakiem określonego celu posiadania w magazynie upominków firmowych. A sprawa jest wagi ciężkiej, bo 83% marketerów wykorzystuje gadżety reklamowe do kształtowania wizerunku firmy.
Jaką rolę pełnią gadżety reklamowe?
Od zarania dziejów ludzkość uwielbiała dostawać coś za darmo. Czy to przy transakcjach błahych, czy poważnych wydatkach – kupujący zawsze czuł się szczęśliwszy kiedy za swoje aktywa (najczęściej pieniądze) dostawał coś o wartości wyższej niż spodziewał się otrzymać. Stąd często spotykane w FMCG +10% (15, 30 a czasami i więcej) gratis. W ten sposób firmy podnoszą wartość produktu w oczach kupującego i tak samo działają tez gadżety reklamowe. Kluczowy tu jest moment wręczenia lub deklaracji wręczenia – kiedy klient dowiaduje się o tym, że jego transakcja będzie powiększona o jakiś gratis przed zakupem – nasz upominek stanowi wartość dodaną produktu, kiedy dzieje się to po zakupie – poza zmianą postrzegania wartości uzyskujemy jeszcze efekt pozytywnego zaskoczenia a czasami i budujemy relację w oparciu o wdzięczność.
Czy gadżety z logo w ogóle działają?
Tak – potwierdza to raport Polskiej Izby Artykułów Reklamowych. Trzeba jednak być świadomym, że przy braku ograniczeń formy i kształtu upominku trzeba zachować korelację do sytuacji w której go wręczamy. Umówmy się – plastikowy długopis z logiem nie będzie dobrym pomysłem przy transakcji opiewającej na milion złotych, nie trafi tez do serc i umysłów menagerów wysokiego szczebla, a wyjątkowo eleganckie pióro wykonane z choćby tytanu – nijak nie wpasuje się w masowe akcje promocyjne – gdzie gadżet wręczany jest „za nic” i pełni rolę ulotki i nośnika reklamowego.
Zatem kluczowym elementem kampanii opartej o upominki firmowe jest ich dobór – odpowiedni do okazji, klienta i kontekstu wydarzenia w jakim będą one uczestniczyć. Tu nieocenioną pomocą mogą być doświadczone działy marketingu lub eksperci dostawców – ich doświadczenie przy sprzedaży gadżetów pozwoli podpowiedzieć i doradzić optymalny wybór.
Stwarzaj okazje
Doświadczenia firm wykorzystujących upominki reklamowe wskazują jasno, że ich wręczanie niesie za sobą szeregu korzyści, podstawowymi mogą być chociażby:
– okazja do inicjacji kontaktu – samo wręczenie małego gadżetu może być pretekstem do nawiązania rozmowy, a to już wstęp do budowania relacji i rozpoczęcia ofertowania, wymiany wizytówek, czy umówienia spotkania.
– poprawiamy humor – jak już na wstępie pisałem – lubimy dostawać coś za darmo. Zawsze kiedy dostajemy coś extra, albo nie płacąc za to – czujemy się lepiej, jesteśmy szczęśliwsi i bardziej otwarci. Co więcej, znacznie częściej lepiej postrzegamy darczyńcę – w końcu poprawił nam nastrój – to musi być ktoś dobry. Prawda?
– budujemy wizerunek firmy – dobrze dobrany gadżet firmowy może być metaforą naszej działalności – firmy eko najczęściej wybierają upominki ekologiczne – by pasowały do profilu firmy i były nośnikiem filozofii organizacji. Ponadto – po prostu upominki firmowe są reklamą i informują nie tylko obdarowanego, ale i osoby w jego otoczeniu o istnieniu naszej marki. W tej roli świetnie sprawdzają się kurtki, polary, parasole czy parawany – wszystko co jest użyteczne i widoczne dla otoczenia.
– motywują – nie tylko klienta, ale i pracowników. Spotkałem się z upominkiem firmowym w postaci produktu firmy – z tą różnicą, że opakowanie było spersonalizowane – opatrzone imieniem pracownika i małą tabliczką z gratulacjami piątej rocznicy pracy w firmie. Proste w formie i niezwykle oryginalne.
Jak więc dobierać gadżety promocyjne?
Zastanów się jakich gadżetów potrzebujesz. Przyda się tu znajomość Twojej branży i sezonu w jakim chcesz ich używać. O ile długopisy sprawdzą się zawsze, narzędzia najlepiej trafią do budowlańców (np. breloki z miarką, poziomice itp.) to parasole plażowe rozdawane w grudniu do lata prawdopodobnie popadną w zapomnienie. Pod koniec roku hitem zawsze jest kalendarz – każdy chciałby jakiś dostać – czasami mamy ich wręcz nadmiar i dzielimy się nimi z przyjaciółmi i rodziną – zwiększając zasięg działania jeszcze bardziej.
Nie bój się wyższej ceny – może ona oznaczać lepsza jakość upominków czy nadruków. Warto się co do tego upewnić robiąc zamówienie próbne. Pozwoli to sprawdzić czy nasza koncepcja jest realna technicznie i czy nasze logo np. na długopisie – nie będzie zbyt małe by zachować czytelność.
Jakie gadżety lubią klienci?
To pytanie można zadać tez inaczej – „jakie otrzymałem gadżety od innych firm i które są fajne”.
Tajemnica poliszynela jest to, że lubimy upominki praktyczne. 90% osób które otrzymało pendrive – aktywnie z niego korzysta. Nie mniej popularne są przywołane już parasole, parawany, koce. Młodsi klienci doceniają powerbanki i aplikacje na smartfona. Kluczem doboru powinna być zawsze użyteczność w obrębie grupy docelowej upominku. Nikt z nas nie lubi gadżetów, które zbierają kurz na półce, lub zajmują miejsce w szufladzie biurka.
Klasyka ma się dobrze
Pomimo przeniesienia akcentu w budżetach marketingowych na nowe media nie należy zapominać o klasycznych rozwiązaniach. Ich skuteczność jest potwierdzona i w odróżnieniu od choćby reklam displayowych – klienci ich oczekują i chętnie wykorzystują, dzieląc się informacją o firmie z swoim otoczeniem – w ten sposób budując zasięgi marki również w sieci.