Wydaje się, że gadżety reklamowe zwykle się kupuje i rozdaje. To jedna z dróg promocji, ale upominki reklamowe można też sprzedawać i wcale nie chodzi o sprzedaż ich przez nas. Każdy z nas kto miał okazję zwiedzać czy to muzeum, czy miasto widział różnej maści gadżety reklamujące dane miejsce. Ot choćby maskotki z nazwą miasta.
Firmy i jednostki organizacyjne często posiadają w swoim asortymencie różne akcesoria mające na celu ich promocję. W określonych wypadkach można zamienić je w produkt, który stanie się pamiątką z danego miejsca. Politykę cenowa może odłóżmy na bok, bo ta pełni różne cele – czasami finansuje koszty produkcji, czasami pozwala zarabiać a zyski przeznaczać na cele jednostki, czy inne szczytne cele.
Od czego zacząć?
Łatwiej mają Ci którzy posiadają systemy identyfikacji wizualnej – ona bowiem często zakłada już konkretne wzory i rodzaje produktów które mogą służyć promocji. Świetnym przykładem jest SIW miasta Rybnik (https://siw.rybnik.eu/#gadzety) który prezentuje przykłady gadżetów, upominków i materiałów reklamowych.
Nieco trudniej mają Ci, którzy takich dokumentów nie posiadają, ale i ma to swoje zalety – brak wtedy ograniczeń w sposobie doboru produktów reklamowych. A do reklamy można użyć niemal wszystkiego. Łatwo spotkać magnesy na lodówkę, smycze, czapki i koszulki. Często widujemy też kubki termiczne i torby. Najczęściej takie artykuły posiadają miasta i jednostki kulturalne z nimi związane (muzea, centra kultury, informacje turystyczne). Choć i firmy chętnie sięgają po ten rodzaj promocji – zwłaszcza w sektorze turystycznym łatwo spotkać okazje do zakupu koszulki czy innego drobiazgu z logiem ośrodka sportowego czy hotelu.
Jak to robić?
Tu sprawa jest prosta, należy skontaktować się z agencją reklamową, lepiej z producentem takich upominków i zawrzeć z nim umowę na dostawy takich gadżetów. Jest to o tyle ważne, że taka umowa gwarantuje dostępność towaru w czasie – nasz upominek nie skończy się wraz z pierwszą serią zamówienia – bo producent przestanie produkować dany produkt. Umowa taka pozwala też rozłożyć dostawy w czasie i zabezpiecza sprawy związane z prawami autorskimi do nadrukowanych treści.
Jak to wygląda?
Świetnie, oto kilka przykładów jak gadżety reklamowe wyglądać mogą – nie wszystkie są dostępne w sprzedaży, ale w przypadku regionów, miast czy muzeów – naprawdę warto rozważyć wprowadzenie takich upominków reklamowych do oferty. Wynika to z dużej popularności na takie akcesoria – a skoro jest popyt, to czemu nie odpowiedzieć na niego podąża?
Kubek za meldunek? Czemu nie. Miasto Gliwice zachęca do stałego zameldowania mieszkańców wręczając każdemu z nich podczas meldunku kubek, koszulkę i folder o mieście.
Chcemy docenić tych, którzy wybrali Gliwice na swoje miejsce do życia i chcą się tutaj zadomowić. Mam nadzieję, że dzięki tym drobnym, ale bardzo gliwickim upominkom szybko poczują się tutaj jak u siebie
– mówi Paweł Staszel, naczelnik Wydziału Kultury i Promocji Urzędu Miejskiego w Gliwicach.
Gniezno też stawia na pamiątki i ma w swojej ofercie cały arsenał – od magnesu na lodówkę, perz koszulki reklamowe, eko-torby, kubki, smycze aż po krówki, kawę czy herbatę w opakowaniu z logo miasta.
Podobnie sprawa ma się z Dzierżoniowem. Miasto zainwestowało w kilka typów gadżetów w tym koszulki, czapki, chusty czy długopisy promocyjne.
Rzeszów wybrał modne i ekologiczne kubki termiczne, podstawki pod telefon, parasole, breloczki i dość ciekawe pendrive. Te ostatnie promują zdaje się port lotniczy w Rzeszowie. Warto na nie zwrócić szczególną uwagę, ponieważ jest to technologia mało znana, a dająca niezwykłe możliwości kreowania gadżetów reklamowych. W ten sposób można przygotować pendrive, powerbanki czy głośniki bluetooth. Więcej o tym rodzaju gadżetów można dowiedzieć się na tej stronie.
Jak widzimy gadżety reklamowe są powszechnie stosowane do promocji miast i regionów w sposób komercyjny. Nic w tym dziwnego, ponieważ lubimy pamiątki z wojaży tych małych i dużych a przy odpowiedniej polityce cenowej marża może stać się częścią budżetu promocyjnego i pomóc w dalszej promocji.