W świecie, który odwraca się od plastiku i coraz śmielej spogląda w kierunku odnawialnych źródeł energii, idei zero waste i ogólnie pojętej ekologii trzeba zdać sobie sprawę, że i gadżety reklamowe muszą się zmienić.
o co jest tu istotne, to fakt, że gadżety reklamowe zwykle są kojarzone z tanią i masową wręcz produkcją – co za tym idzie, używa się do ich produkcji najbardziej dostępnego surowca – plastiku.
Zero waste
Od jakiegoś czasu oprócz mody na EKO pojawił się trend o nazwie Zero Waste. Jego założeniem jest całkowita eliminacja śmieci lub minimalizacja ich produkcji. Z pozoru proste zadanie, ale wystarczy spojrzeć choćby na nasze codzienne zakupy i już widać, że to skrajnie trudne zadanie – od warzyw w foli (których w sieciach potrafi być ponad 60% oferty “zieleniny”) aż po woreczki na pieczywo, wędliny i butelki z napojami czy środkami czystości. Plastik jest wszechobecny. Na szczęście presja społeczna wywierana na sieciach handlowych, producentach i przedsiębiorcach zaczyna przynosić pierwsze rezultaty. Sprzyjają temu też stosowne zmiany w prawie – choćby z zakazem wprowadzania jednorazówek do obrotu na czele. Ten trend zmian dotarł i do branży reklamowej.
Gadżety reklamowe ekologiczne
Ekologiczne upominki reklamowe to już od dłuższego czasu coś więcej iż ołówki z bliżej nieokreślonego drewna czy torby bawełniane delikatne niczym płatki róż. W obecnej chwili z czystym sumieniem możemy proponować gadżety w każdej z kategorii upominków, jakie znajdują się w naszym sklepie. Palmę pierwszeństwa mają reklamowe, to prawda niepodważalna – ale oprócz modeli z bawełny możemy proponować torby jutowe, torby z nonwoven czy papieru. Swego rodzaju novum jest wykorzystanie tworzyw z recyklingu – co wpływa na ekologiczny rodowód gadżetu.
Innym bardzo popularnym upominkiem reklamowym jest notes reklamowy z długopisem – tu nasz bestseller w tej kategorii dostępny w kilku żywych kolorach.Notesy wykonane są z tektury i papieru, podobnie długopis – wykonany papieru i tworzywa z recyklingu stanowi przyjazny środowisku element strategii reklamowej firmy.
zobacz ekologiczne notesy w gratisownia.pl
Papier i bawełna to nie wszystko. Do naszego życia wkraczają przedmioty wykonane z tworzyw alternatywnych. Coraz częściej można spotkać wyroby wykonane z użyciem włókien bambusowych (czy wręcz z drewna bambusowego). Tu ku zaskoczeniu wszystkich dominują kubki wszelkiej maści. Również tutaj wykorzystuje się tworzywa na bazie kukurydzy czy jęczmienia. Za przykład może posłużyć koncern PepsiCo który opatentował butelkę wytworzoną z trawy, sosny i kukurydzy. Taki skład butelki jest w 100% biodegradowalny i ekologiczny. Koncern zapowiedział też, że planuje stosowanie skórek pomarańczy czy obierek z ziemniaków do produkcji opakowań swoich wyrobów. Takie butelki pojawiły się już w obrocie 7 lat temu.
Nasza oferta skłania do zakupu między innymi kubków termicznych czy bidonów – te ostatnie to świetna propozycja na eventy sportowe (w tym maratony) a koszt takiego kubka jest na akceptowalnym poziomie – więc problem bariery cenowej znika.
Jak nie plastik, to co?
Oto dobre pytanie. Upominki reklamowe od zawsze były kojarzone właśnie z plastikiem. Na szczęście coraz częściej można spotkać jego zamienniki, od tworzyw pochodzących z recyklingu po całkiem alternatywne surowce – znacznie bardziej przyjazne środowisku w produkcji.
Świetnym przykładem mogą być słomki do napojów – od 2021 nie mogą być wytwarzane z plastiku i rynek na tą zmianę szybko zareagował.
zobacz słomki ekologiczne w Gratisownia.pl
Same tylko słomki wykorzystują materiały naturalne jak papier i drewno aż po metal i silikon sprawiający, że ten produkt z jednorazowego zmienił się w przedmiot wielokrotnego użytku.
Kukurydza większości z nas kojarzy się z popcornem i kinem, a tymczasem okazuje się, że może też to smaczne warzywo zamienić na kubek, lunchbox, długopis czy torbę reklamową.
zobacz gadżety reklamowe z tworzywa z kukurydzy
Jeszcze bardziej postępowa stała się pszenica. Poza tym, że część z nas kojarzy ją z masy plastycznej dla dzieci, to może być też kubkiem termicznym, okularami, czy głośnikiem bezprzewodowym.
zobacz gadżety ekologiczne wytworzone ze słomy
Parę ciekawostek ze świata
Świat dość chętnie czerpie z wszystkich trendów EKO co świetnie widać w wielu kampaniach reklamowych. Doskonałym przykładem może być pomysł kreacji południowoafrykańskiego koncernu elektrycznego Eskom zachęcającego do mądrego konsumowania energii.
Ciekawa była też kampania informująca o szkodliwości foliowych jednorazówek.
Tu o krok naprzód (jak nie o cały skok) są Chiny. Tamtejsza Państwowa Komisja ds. Rozwoju i Reform zapowiedziała rezygnację z produkcji oraz ograniczenie stosowania produktów z plastiku do 2025 roku. W praktyce oznacza to, że branża cateringowa będzie musiała całkowicie zrezygnować z jednorazowych, plastikowych opakowań jeszcze przed końcem 2020 roku. Również w tym roku, w całym kraju zostanie zakazana sprzedaż słomek, które nie są biodegradowalne. Koniec 2020 roku ma również przynieść całkowity zakaz używania jednorazowych toreb z plastiku w chińskich sklepach ulokowanych w dużych miastach. Biorąc pod uwagę słynną determinację i skuteczność – ta zmiana będzie rewolucją nie tylko na skalę kraju czy regionu – ale i świata.
W żartobliwy sposób do tematu ekologii podszedł Hans Brinker Budget Hotel – który wykorzystując hasło “przypadkowo ekologiczny” w zabawny sposób podkreśla swoją atrakcyjną ofertę cenową. Jedno jest pewnie, choć ta kampania wprost nie promuje ekologii – sprawia, że i tak o niej myślimy, choć może w nieco bardziej zabawny sposób.
Polacy na tym polu też mają spore sukcesy, między innymi za sprawą Jerzego Wysockiego, który wymyślił i opatentował talerze ze sprasowanych otrąb. Mają one w założeniu zastąpić swoje odpowiedniki wykonane z tektury i plastiku, a co równie ważne – po posiłku można je spokojnie zjeść. Wyrzucone ulegają biodegradacji w 30 dni.
Na koniec coś z przymrużeniem oka – kampania wodociągów miasta Denver zachęcająca do rezygnacji z nadmiernego używania zasobów naturalnych – w sposób dość nieoczywisty.