CSR nie jest tylko i wyłącznie narzędziem marketingowym, ale także istotnym elementem strategii biznesowej. Jest również bardzo dobrym sposobem na motywowanie i zaangażowanie pracowników.
Jest to nowe narzędzie marketingowe, ale zdecydowanie bardziej skuteczne oraz tańsze. Według specjalistów od marketingu CSR-em można spokojnie nazwać odpowiedzialność i uczciwość. Sprawia również, że biznes staje się bardziej etyczny, uczciwe jest wtedy nie tylko zarabianie, ale również wydawanie pieniędzy. Oczywiście wśród marketingowców pojawiają się opinie, że wcale nie jest to żadne narzędzie marketingowe.
Należy zdawać sobie sprawę, że każda firma będzie zupełnie inaczej rozumiała CSR. Według części specjalistów od marketingu nie potrzeba do jego realizacji dodatkowych działań, które wiążą się ze specjalnie zaplanowanym budżetem. Celem powinno być odpowiedzialne prowadzenie biznesu, co wbrew pozorom nie jest takie trudne.
Należy zgodzić się z opinią, że w biznesie konieczne jest bycie przyzwoitym. Bardzo istotne jest także stosowanie się do podstaw prawnych związanych z biznesem. Niektórzy specjaliście od marketingu twierdzą nawet, że płacenie podatków należy do obowiązków prawnych, a nie CSR-u.
CSR to tak naprawdę robienie przez przedsiębiorcę więcej niż wymaga od niego prawo. Warto jednak wiedzieć, że nie jest możliwe wdrożenie strategii CSR z dni na dzień. Nie można również oficjalnie stwierdzić, że od danego dnia spółka lub firma będzie społecznie odpowiedzialna i od razu tak się stanie.
Jest to prowadzenie firmy w sposób, który w żaden sposób nie będzie wstanie skrzywdzić nikogo wokół, nie tylko wewnątrz, ale również na zewnątrz danej spółki. Należy mieć świadomość, że zbudowanie firmy, która będzie bazowała na odpowiedzialności nie jest łatwym zadaniem. Jest to jeszcze trudniejsze, gdy firma do tej pory miała z tym ogromne problemy. Wszystko tak naprawdę opiera się na ludziach. W zdecydowanej większości przypadków konieczne będzie bowiem całkowite odwrócenia systemu wartości w firmie.