Gadżety reklamowe wcale nie musza być nudne, ba, można je opisywać tak samo jak wszystkie inne formy mierzenia skuteczności reklam. Advertising Specialty Institute przygotował obszerny dokument, którego kilka stron znajdziesz poniżej. Oprócz wielu zestawień dotyczących rynku gadżetów reklamowych trafiły tam bardzo przyjemne grafiki opisujące tendencje i zachowania w przypadku wejścia w posiadanie konkretnego rodzaju gratisu reklamowego.
Nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić do obejrzenia tych kilku stron – z naszym skromnym komentarzem.
Parasole reklamowe – najczęściej w Polsce widywane podczas eventów sportowych – to prawdziwy must have wielu konsumentów. Są poszukiwane i cenione przez ludzi – nie ma się czemu dziwić, zwykle wysokiej jakości i wyjątkowo praktyczne upominki reklamowe wyróżniają się na tle choćby zwykłych długopisów.
Kubki termiczne – jeden z atrybutów przedstawicieli handlowych i każdego kto nie lubi zbytnio oddalać się od ekspresu do kawy. Taki kubek może zobaczyć do 1400 osób – z tyloma bowiem w czasie życia gratisu może się spotkać obdarowany. Pamiętaj zatem, ze kubek nie trafia tylko do jednej osoby – przemawia w Twoim imieniu do całkiem sporej grupy ludzi.
Akcesoria biurkowe czy też w Polsce – biurowe – to mocno niedoceniania grupa produktów a mimo to cechuje się bardzo dobrą „ekspozycją” na odbiorcę. W tej grupie znalazły miejsce wszelkiej maści organizery, podkłady, piórniki a nawet spinacze i notesiki. Rzeczy których na co dzień nie zauważamy, ale kiedy ich zabraknie – życie staje się trudniejsze.
Pendrive reklamowy to klasyka gatunku od wielu już lat. Kiedyś cenne niczym złoto, dziś nieco spowszedniały, ale nie znam człowieka któremu nie przydał się czasem pendrive. Fakt, że większość z nich spędza czas w szufladzie nie jest może zbyt korzystny – ale pamiętać trzeba, że używamy ich do przenoszenia informacji – zatem i grono odbiorców jest znacznie szersze niż tylko sam obdarowany.
Kalendarze reklamowe – kolejny ever green gadżetów reklamowych. Tym cenniejszy, ze spotykany tylko na przełomie roku, wręczony w lipcu – dla konsumenta ma zerową wartość i prawie na pewno zostanie szybko zapomnianym. Użyty w odpowiednim momencie stanie się towarzyszem człowieka na cały rok. W tym czasie zobaczy go blisko 900 osób. Co ważne mniej więcej 1/3 konsumentów używa kalendarza codziennie.
Czapki z daszkiem i ogólnie czapki to dość niecodzienny gadżet – a wystarczy się rozejrzeć latem, od dzieci na zielonej szkole po całe rzesze turystów – wszyscy chcą się osłonić przed palącym słońcem. Oprócz tego przydają się bandany czy kapelusze – wędkarze będą wniebowzięci. Badanie dowodzi, że 1/3 mężczyzn ma w zwyczaju raz w tygodniu i częściej założyć swoją ulubioną czapeczkę – niech to będzie Twoja czapeczka.
Koszulki reklamowe a tu dokładnie – T-shirty – niska cena interakcji i dość długi czas życia – to mogą zagwarantować. Trzeba pamiętać tylko, że koszulka powinna być fajnej jakości, bo każdy z nas ma w samochodzie ścierkę do oleju zrobioną z koszulki o grubości kartki papieru. Także koszulkom reklamowym mówi stanowcze tak – to dobrze wydane pieniądze.
Torby reklamowe – co by tu mądrego napisać – koniecznie ekologiczne, najlepiej bawełniane sprawdzą się nie tylko jako element press packa, mogą być gratisem same w sobie. Istnieje spora szansa, że Twoja torba przeżyje rok jako podstawowe wyposażenia zakupowe Twojej grupy docelowej. Nic bardziej nie cieszy niż widok swojej torby reklamowej widzianej w markecie – to znak, że służy dzielnie i została dobrze odebrana.
Powerbank – zbawienie każdego posiadacza telefonu od czasów legendarnej Nokii6210 (to ta, co potrafiła 10 dni na 1 lądowaniu działać). Powerbanka ma każdy miłośnik socialmediów i mniej lub bardziej zależny od smartfona człowiek. Cenią je sobie tez rodzice – kiedy ich pociechy oglądają bajki choćby w czasie podróży. Jest to gratis mimo wszystko dość specyficzny – bo kierowany raczej do młodszych odbiorców (grupa 65+ raczej się z niego nie ucieszy).
Koszulki polo – wolę je kobiety (mężczyźni wolą t-shirty). Co ciekawe, w ramach generacji i pokoleń istnieje spora różnica w stanie posiadania koszulek reklamowych. Tu również obowiązuje zasada jakości – tkaniny solidne i trwałe przekładają się bardzo mocno na postrzeganie upominku i samej marki. W skrócie – lepiej dołożyć i wybrać grubsze materiały.
Kurtki reklamowe – mają świetny zasięg – więc mimo jednostkowo wysokiej ceny – mają dobrą cenę za „wyświetlenie” w dodatku są to upominki mocno zauważalne, bo nie są zbyt popularne wśród marek i kojarzone są z prestiżowymi wydarzeniami. Szczególnie uwielbiamy softshelle – praktyczne kurtki, które z logo Twojej marki będą wyglądać świetnie niezależnie od pogody.
Patrząc na twarde cyfry widać, że lubią dostawać gratisy reklamowe i tą sympatię warto zaprząc dobudowanie wizerunku marki. Warto jednak zastanowić się nad wyborem konkretnych gadżetów by maksymalnie dopasowując ej do swojej grupy docelowej.