Niewiele jest firm, którym opłaca się utrzymywać wewnętrzną agencję reklamową, tak zwaną in-house agency. Zdecydowana większość staje więc przed trudnym wyborem wyboru agencji – czym się kierować? Jakie w ogóle rodzaje agencji reklamowych funkcjonują na rynku? Wedle jakich kryteriów szukać?
Nie istnieje jedna, spójna klasyfikacja agencji reklamowych. Można je dzielić zależnie od tego, czym się zajmują, ile zatrudniają osób i na jakich zasadach, jakie projekty obsługują, w jakich przekazach się specjalizują etc.
Pierwszym kryterium jest zasięg działania agencji. Zależnie od tego, do kogo chcemy trafić z przekazem, możemy skorzystać z agencji lokalnej, ogólnokrajowej albo globalnej (ewentualnie określa się je także jako lokalne i sieciowe) – podział wbrew pozorom wciąż ważny w dobie nowych mediów, ponieważ opracowanie skutecznej strategii reklamowej wymaga dobrego zrozumienia potencjalnych odbiorców, a więc i znajomości rynków lokalnych.
Warto wziąć pod uwagę specjalności danej agencji – mniejsze i średnie firmy często specjalizują się dość wąsko, np. w analizie rynku, opracowywaniu strategii, obsłudze mediów społecznościowych albo tworzeniu i optymalizacji SEO stron internetowych. Jeżeli wiemy już, co jest nam potrzebne, warto zwrócić się do wyspecjalizowanej agencji.
Najważniejszy jednak jest sposób działania, ściśle łączący się z zakresem oferowanych usług.
Największe agencje, typu full service, podejmują się pełnej obsługi klienta nie tylko pod względem kreatywnym i przeprowadzania kampanii, ale także przeprowadzają analizy rynku, formułują strategie rozwoju marki, pomagają we wstępnym doborze mediów, które powinny być wykorzystane w danej kampanii etc. Są to zazwyczaj agencje ATL (above the line), czyli specjalizujące się w użyciu mass mediów i docieraniu do jak najszerszej rzeszy potencjalnych konsumentów.
Agencje BTL (below the line) działają na mniejszą skalę i zazwyczaj wykonują realizacje poszczególnych kampanii reklamowych, umiejscowionych w jakiś sposób w przestrzeni realnej, a nie wirtualnej – drukują i dystrybuują broszury i ulotki, projektują i sprzedają gadżety reklamowe i próbki, obsługują kampanie billboardowe.
Butiki kreatywne i agencje talentów mogą być dobrym wyborem, jeśli mamy dobry produkt, ale brak nam pomysłu na strategię marketingową – to specyficzne rodzaje agencji reklamowych, ponieważ nie realizują reklam, ale zazwyczaj są dobre w opracowywaniu jasnych, atrakcyjnych koncepcji.
Agencje „z notatnika” (tak zwane Rolodex) bazują na doświadczeniu wąskiego grona prowadzących je specjalistów z branży reklamowej; mogą być nawet jednoosobowe. Działanie agencji Rolodex opiera się na znajomościach i ekspertyzie prowadzących je ludzi – sami nie realizują większych projektów, ale są w stanie bezbłędnie dobrać właściwe osoby, które należy zatrudnić na danym etapie projektu, i koordynują jego całość.